sábado, 31 de dezembro de 2016

Dakar 2017: the greatest challenge

The four riders of the Monster Energy Honda Team are all set to tackle what looks set to be the toughest ever challenge since the Dakar Rally transferred to South American soil. Over the coming fortnight, 145 bikers can expect a gruelling 9000 kilometre escapade which will feature 12 arduous stages across three countries on a ride that will take the plucky challengers up to 4,000 metre altitudes.

 After welcoming 2017 with a somewhat brief New Year’s Eve celebration, the riders of the Monster Energy Honda Team Joan Barreda, Paulo Gonçalves, Ricky Brabec and Michael Metge are poised to take the starting line of the Rally Dakar 2017 tomorrow, January 2nd, in the Paraguayan capital Asunción. Paraguay will be making a Dakar debut hosting the start of the planet’s most punishing challenge, now in its 39th edition.

Unfortunately, Monster Energy Honda Team have been dealt a bitter blow with young gun Kevin Benavides absent from the start-line in Dakar 2017. The gutsy Argentine rode to a spectacular fourth overall place on his maiden Dakar last year, but suffered a severe wrist injury a fortnight ago. This means a disappointed Benavides will miss the opportunity to let rip with the Honda CRF450 RALLY whose fairings are emblazoned with the number four.

The rest of the team made it through the pre-race technical and administrative checks and have been given the go-ahead by race authorities to commence the Dakar Rally 2017 adventure. The bikes now await their destiny enclosed in the parc fermé. Tomorrow riders will get the final briefing from Race Director Etienne Lavigne and Sporting Director and ex-rider Marc Coma.

Subsequently, competitors are set to participate in a celebratory starting ramp heading out from Parque del Bicentenario in the Guarani capital. The riders can expect a warm and rowdy reception from the Paraguayan home crowd as the Dakar adds yet another name to the lengthy list of Dakar Rally host nations.

Monday 2nd January is when the fireworks really begin as the 39th edition of the world’s most treacherous rally fires up. Ahead lies a 9,000 kilometre assault that will zigzag across vast swathes of Paraguay, Bolivia and Argentina. Competitors will be tested to the absolute physical limits in a race that includes six days with altitudes above 3,000 metres.

The first special stage gets underway tomorrow at 08:00 hrs with 39 kilometres against the clock. The result will determine the starting order for the far more taxing second stage the following day.

Rali Africa Race parte hoje do Mónaco

Elisabete Jacinto e a equipa Bio-Ritmo® já estão a postos para iniciar a nona edição do Africa Eco Race. Foi junto ao Quai Antoine 1º, num ambiente de boa disposição, que se deu a partida oficial da prova no Principado do Mónaco. Esta contou com a presença da ex-modelo da Victoria’s Secret Adriana Karembeu que foi, pela primeira vez, a madrinha da prova.

 A caravana chega ainda hoje a Sète, no sul de França, onde toda a equipa embarcará no ferry que lhes permitirá travessar o Mediterrâneo e chegar a Marrocos na madrugada do dia 2 de Janeiro. Serão duas as noites passadas no barco assim como o primeiro dia do ano. O trio português formado por Elisabete Jacinto, José Marques e Marco Cochinho terão assim oportunidade de passar um dia tranquilo recuperando forças para o duro rali que os espera: “Pela primeira vez desde há alguns anos vamos passar a meia-noite acordados. A festa não será muito grande mas, pelo menos, poderemos usufruir de um agradável convívio entre os vários participantes e fazer os votos de um bom resultado neste rali” comentou Elisabete Jacinto.

 Esta será a oitava vez que Elisabete Jacinto participa nesta grande competição africana. O seu ano de estreia foi em 2010 e desde então tem sido uma presença assídua na prova. Aliás, Elisabete Jacinto é o único piloto português a ter no seu currículo oito presenças consecutivas no rali Africa Eco Race onde por cinco vezes alcançou um lugar de pódio.

 No dia 2 de Janeiro de 2017 disputa-se a primeira especial deste Africa Eco Race. A etapa que vai ligar Nador a Domaine Moulay será composta por uma curta especial com 86 quilómetros. Neste dia, os concorrentes vão encontrar logo à partida todos os ingredientes mais comuns num rali de todo-o-terreno com a exceção das dunas. A especial termina em Dar Mimoun e os pilotos terão ainda que percorrer 473 quilómetros de ligação antes de chegarem ao acampamento que estará localizado perto de Errachidia.

TOYOTA GAZOO RACING AND OVERDRIVE RACING JOIN FORCES TO CHALLENGE FOR 2017 DAKAR RALLY GLORY

Toyota Gazoo Racing South Africa and Overdrive Racing embark upon their most ambitious challenge for outright success in the Dakar Rally, when their powerful fleet of Toyota Hiluxes take the official start of the 14-day event in Asunción in Paraguay on New Year’s Day.

 The Japanese manufacturer has never won the Dakar Rally, but the impressive team line-up features three former champions and the recently crowned winner of the FIA World Cup for Cross-Country Rallies. All cars safely negotiated technical scrutineering checks in Asunción on New Year’s Eve and the crews are relishing the start of the opening special stage between the Paraguayan capital and Resistencia in Argentina on January 2.

 Qatar’s Nasser Saleh Al-Attiyah crushed the opposition in this year’s FIA World Cup and the two-time winner of the Dakar teams up with his regular French navigator Matthieu Baumel to drive a South African-built Hilux for the first time. Al-Attiyah has further support from Red Bull and Ooredoo, as he bids to add a third South American win to the two he claimed in 2011 and 2015.

 His team-mate is the experienced and consistent South African Giniel de Villiers, the winner of the Dakar in 2009 who has finished the last five Dakars with Toyota and taken two second-placed finishes, two thirds and a fourth. De Villiers has additional backing from a plethora of sponsors including Red Bull, Oakley, Duxbury Netgear, Innovation Group, SAA and TFM.

 Both De Villiers and Al-Attiyah drive the two Toyota Gazoo Racing South Africa cars, while the Zimbabwean former WRC star Conrad Rautenbach replaces Leeroy Poulter in a third Overdrive Racing-run car alongside South African Robert Howie. Poulter was forced to withdraw on medical grounds.

  Double Dakar winner Joan Roma switches to Overdrive Toyota

Toyota Gazoo and Overdrive Racing have worked together to develop the Hilux during the course of the season and the Belgian operation also fields a strong line-up of Toyota Hiluxes, with two-time Dakar champion Joan Roma fronting the line-up. Roma won the Dakar on a motorcycle in 2004 and took victory on four wheels in 2014. On this occasion his list of sponsors includes Monster Energy, Air Europa, Alpine Stars and Michelin.

The Dutch crew of Erik van Loon and Wouter Rosegaar crew a second Overdrive Toyota Hilux. Van Loon’s best finish to date was fourth overall in 2015. He has additional support from Heisterkemp, Van Loon Group, Eurol, SeaVSat and Wilvo.

The French pairing of Ronan Chabot and Gilles Pillot crew a third Toyota Hilux prepared by Overdrive Racing and running under the management of Jean-Marc Fortin.

ROUTE AND FORMAT

The Amaury Sports Organisation (ASO) has laid on a challenging and modified route for the 2017 Dakar. There are no longer any special stages through Chile or the Atacama Desert, but crews will see extensive action at altitude in Bolivia and that, coupled with excessive summer temperatures in northern Argentina, will ensure that the Dakar is no less difficult than in previous years.

Paraguay hosts the ceremonial start for the first time in Dakar history and then the route passes through the border into Argentina and on to the town of Resistencia for the first time. Teams then head further across Argentina to the cities of San Miguel de Tucumán and San Salvador de Jujuy on January 3 and 4, before climbing on to the Bolivian Altoplano and taking in night halts in Tupiza, Oruro and La Paz – the location for the event’s traditional rest day on January 8.

With energy-sapping altitudes of up to 4,800 metres expected, action resumes from La Paz and crews head towards the first part of a Marathon stage in Uyuni on January 9. Teams then re-cross the border into the northern Argentinean town of Salta on January 10 and then tackle more familiar stages via stopover bivouacs in Chilecito, San Juan and Rio Cuarto before the final dash towards the finish in Buenos Aires on January 14.

WHAT THEY SAID:

NASSER SALEH AL-ATTIYAH – Car 300 “I remember my first race. It was 1989 and I was a co-pilot and I did not like it at all. The following year I put myself at the wheel and I started by playing some races in Qatar. Then I stopped completely between 1995 and 2002 to develop my shooting. The QMMF asked me to return in February 2003 and then came the Dakar in 2004. Now I have a great car with the Toyota. It is a car that has never won the Dakar and the challenge is interesting. We beat Peugeot in Spain (Baja 2016) and Morocco (2016), but that does not mean we will win the Dakar. We must take altitude into account, but I am looking forward to this new challenge.”

GINIEL DE VILLIERS – Car 302 “If I was to describe the Dakar in a nutshell, I would say ‘adventure’. It’s a huge race, human and extreme. It is part of my life and the most important event of the season. I’m preparing for it for one year. We have worked to improve the car during the season with more than 3,000km of testing. The base is very good and we have enormous improvements. This is the fastest Hilux I have ever driven. Nasser’s arrival is also a real asset to the team and will force me to raise my level.”

JOAN ROMA – Car 305 “The preparations we have done have been really very good. We are optimistic, but still cautious because the Dakar is a complicated test. One must be humble, even when the work has been done well within the framework of a powerful team. I really hope everything will be fine.”

ERIK VAN LOON – Car 310 “For me, the Dakar invites one to push to his limits. Thanks to the Dakar, I also became a better businessman. I am very proud of the results I have achieved over the past two years and now it’s time to take another step. Driving the Toyota is completely different to my previous car. We still do not know what we are really capable of and our goal remains to finish inside the top five.”

CONRAD RAUTENBACH – Car 320 “My dad was a rally driver and that gave me the taste for racing. As soon as I got my licence (16 in Zimbabwe), I competed in my first rallies. I have memories of watching the Dakar on TV when it was still in Africa. My goal for this first Dakar is to finish it. I am fortunate to have a lot of experienced people behind me. Finishing in the top 10 would be a great achievement, but I really need to have a clear run and gather experience. Speed won’t be the issue. I need to get used to stages of over 400km and maintain that pace. It will also be great to see familiar faces from my WRC years, like Loeb, Hirvonen and Prokop. Concerning the altitude, it shouldn’t be too much of an issue due to the fact that I fly a lot. It’s also great to be representing Zimbabwe on the Dakar. I hope that a new career will start for me on the Dakar. I hope this Dakar will be the first of many, but first I have to finish. I don’t want to put too much pressure on myself.”

TOYOTA TEAM LINE-UP

301. Nasser Saleh Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA) Toyota Gazoo Racing SA Hilux
302. Giniel de Villiers (ZAF)/Dirk von Zitzewitz (DEU) Toyota Gazoo Racing SA Hilux
305. Joan Roma (ESP)/Alex Haro (ESP) Toyota Hilux Overdrive
310. Erik van Loon (NED)/Wouter Rosegaar (NED) Toyota Hilux Overdrive
317. Ronan Chabot (FRA)/Gilles Pillot (FRA) Toyota Hilux Overdrive
320. Conrad Rautenbach (ZBW)/Robert Howie (ZAF) Toyota Gazoo Racing SA Hilux

SOUTH RACING COMPLETES FINAL PREPARATIONS TO RUN TWO FORD RANGERS AND TWO TOYOTA HILUXES IN 2017 DAKAR RALLY

· Two Ford Rangers for Spaniard Xavier Pons and Bolivian Marco Bulacia 

· Bolivian Gutierrez and Argentina’s Amor drive two South Racing Toyotas

 Weeks of meticulous planning, testing and preparations will be put to the test when South Racing takes the start of the gruelling 2017 Dakar Rally with a pair of Ford Rangers and two Toyota Hiluxes in the Paraguayan capital of Asunción on New Year’s Day (tomorrow).

Ahead of the four cars lies a daunting route that will pass through Paraguay, Argentina and Bolivia, before returning to Argentina for the ceremonial finish in Buenos Aires on January 14th.

South Racing will run a DMAS Ford Ranger for Spaniard Xavier Pons and his Argentinean navigator Ruben Garcia and a second Ford Ranger for Bolivian driver Marco Bulacia and his Argentinean co-driver Claudio Bustos.

The team is also running a pair of Toyota Hiluxes for the 39-year-old Bolivian Alberto Rodrigo Gutierrez Fleig and Spanish navigator Joan Rubi and the Argentinean father and son duo of Eduardo Osvaldo Amor and Nicolas Amor.

“South Racing is once again at the start of the Dakar with four cars and the team will also be providing logistical and technical support for a further three customer teams,” said South Racing’s managing director Scott Abraham.

“2016 was a strong year for the team, consolidating its position as one of the premier operations in cross-country, and 2017 starts with a bang with the Dakar, which has a completely new format and will be sure to challenge all the crews. We are fielding two Fords and two Toyotas. Everyone at South Racing is focused on the goal of bringing all the cars across the finish line in Buenos Aires on January 14th.

Former WRC star Xavier Pons heads the team for the second successive season and teams up with Garcia for the second time in a DMAS South Racing Ford Ranger, after the pair excelled to finish second overall on their maiden event together in Portugal last October.

Bulacia finished 21st with South Racing last year and moves up to drive the second of the Ford Rangers with his new navigator and additional support from YPFB, Vialco, Hard Rock Santa Cruz and Ende. The Bolivian admits that the goal for this year is to finish in the top 12 or 13 in the overall classification.

South Racing features brand new crew line-ups in the two Toyota Hiluxes. Alberto Rodrigo Gutierrez, 39, finished 44th in the Dakar last year as a privateer and has competed twice before in Portugal, in addition to taking part in the Bolivian Cross-Country Championship. Rubi, his 48-year-old Spanish co-driver, retired from the Dakar on four previous occasions as a privateer and then finished the event for the first time with Gutierrez in 2016.

“The Dakar makes me very happy,” enthused Gutierrez. “Last year we led the T3 category to Salta and then had problems in the dunes. We had a good test with the Toyota in Portugal for this one and I cannot wait to race the Dakar and compete in my own country. That is special. President Evo Morales is supporting the race a lot. I hope that there will be Dakar in Bolivia for several years.”

Rubi added: “I visited South Racing to get to know the mechanics in depth. I think we can be among the top 25. The car is very strong and Rodrigo is a very good driver.”

Fifty-four-year old Eduardo Amor was born in Buenos Aires and registered six previous Dakar retirements as a privateer before finishing the event for the first time with José Luis Di Palma in 66th position in 2016. He teams up with his 19-year-old son Nicolas for the first time to try and fulfil a family dream of finishing the event together in a South Racing Toyota Hilux.

“The satisfaction of arriving at the finish last year after many frustrations was incredible,” said Amor Senior. “Now we have the professionalism of South Racing and the Toyota Hilux. It will be a new challenge and we are prepared for it.”

“Running the Dakar with my father will be a great experience,” said Nicolas. “For three years, I have been doing intense physical work in the gym. We have also raced in the Argentine cross-country series, competing in Mina Clavero and La Cumbre with good results. We will see how we cope with the altitude in Bolivia and the high temperatures in the north of Argentina.”

Further support for South Racing comes from Liqui Moly, Rudy Project, Skechers, OMP Racing, Argentina Tourism and MotoGP Argentina.

The route of the 2017 Dakar has been modified. There are no Chilean stages and no more visits to the Atacama Desert, but new challenges await, including a special stage of 620km and a gruelling Marathon stage in Bolivia.

The Paraguayan capital of Asuncion plays host to the race for the first time. Scrutineering and administration checks were completed today, with the official ceremonial start taking centre stage tomorrow (New Year’s Day).

The competitive action gets underway with a brand new stage between Asuncion and Resistencia, across the vast Grand Chaco, on January 2 before the route passes into Argentina and the city of San Miguel de Tucuman on January 3.

Overnight halts follow in the Andes foothills at San Salvador de Jujuy and in the southern Bolivian mining town of Tupiza before the route heads on to Oruro on January 6 and La Paz on January 7.

The Bolivian city hosts the traditional rest day on January 8, where competitors, VIPs and rally visitors will face altitudes of around 3,640 metres above sea level.

From La Paz, the route heads across the vast salt flat of Uyuni before crossing into Argentina and the city of Salta on January 10.

Night halts in Chilecito, San Juan and Rio Cuarto follow on January 11, 12 and 13, before the final stages trek across central Argentina to the ceremonial finish in Buenos Aires on January 14.

South Racing – 2017 Dakar Rally team line-up

311. Xavier Pons (ESP)/Ruben Garcia (ESP) DMAS South Racing Ford Ranger
324. Marco Bulacia (BOL)/Claudio Bustos (ARG) South Racing Ford Ranger
338. Rodrigo Gutierrez (BOL)/Joan Rubi (ESP) South Racing Toyota Hilux
343. Eduardo Amor (ARG)/Nicolas Amor (ARG) South Racing Toyota Hilux

sexta-feira, 30 de dezembro de 2016

Albufeira Racing Team Preparados para a Africa Race

Após um ano de preparação e com o nervoso habitual dos grandes momentos Alexandre Azinhais e Didier Frederico vivem com natural expectativa as últimas horas que os separam do arranque da nona edição da Africa Race. Nos dois últimos dias os pilotos da Albufeira Racing Team completaram os derradeiros preparativos para a prova e cumpriram os procedimentos de verificações técnicas e documentais realizados na localidade de Menton perto do Mónaco onde está instalada a Africa Race 2017 até á sua partida rumo a Marrocos.

  "Estes dois dias foram dedicados a preparar os últimos pormenores juntamente com a equipa de assistência e também para as verificações obrigatórias neste tipo de competição. A hora da partida está cada vez mais próxima e estamos desejosos de subir ao palanque de arranque oficial da prova e começar em definitivo a prova." referiu Didier Frederico depois de colocar a sua KTM em parque-fechado junto com os restantes veículos que participam na prova.

 Na sua nona edição a Africa Race vai ligar o Mónaco a Dakar no Senegal e terá amanhã a sua partida oficial no Mónaco antes de toda a caravana rumar a Sète onde será feito o embarque rumo a Nador em Marrocos onde no dia 2 de Janeiro começará a primeira etapa das 12 que fazem parte do programa da edição 2017 da mesma.

Etapa prévia do rali Africa Race concluída

O Rali Africa Race cumpriu hoje, na cidade de Menton (nas proximidades do Mónaco), o seu segundo dia dedicado às verificações administrativas e técnicas. Trata-se de uma etapa prévia à realização do rali que consiste na verificação de toda a documentação dos concorrentes e veículos, assim como da conformidade dos veículos face ao regulamento da prova.

 A equipa Bio-Ritmo® realizou os habituais controlos da prova com normalidade e prepara-se agora para a partida do rali. Esta será dada amanhã com grande animação a partir do Mónaco, contando com a presença da madrinha do rali, Adriane Karembeu.

 Para Elisabete Jacinto, que cumpre o seu oitavo Africa Eco Race, estes procedimentos já não são novidade, mas existe sempre alguma ansiedade nos dias que antecedem o arranque da prova: ”Este é o dia em que, finalmente, respiramos fundo e nos sentimos lançados na prova. Agora não há como voltar atrás. África e os grandes desafios estão à nossa espera e nós estamos prontos para dar o nosso máximo” revelou a piloto.

 Em termos competitivos a organização do Africa Race continuará a seguir a filosofia que caracteriza esta prova desde a primeira edição. Assim, são desenhadas etapas com elevado nível de exigência em termos de condução e com uma grande variedade de terreno, são criados percursos diferentes em cada ano o que tornam a corrida sempre surpreendente e ligações curtas entre as etapas por forma a poupar os pilotos e respetivas assistências do desgaste físico. Aliás, para esta edição de 2017, foram preparadas duas etapas circulares na Mauritânia para permitir que as equipas de assistência possam descansar. Todas estas características permitem que o Africa Race se defina como uma das mais dura e desafiantes corridas de todo-o-terreno da actualidade envolvendo-a numa mística de aventura que leva os pilotos ao extremo das suas capacidades.

quinta-feira, 29 de dezembro de 2016

205 TURBO 16 VS 3008 DKR: 30 anos de PEUGEOT no Dakar

• 30 anos separam o lendário Peugeot 205 T16 do novo 3008 DKR. 

• Ambos apresentam uma configuração de base muito semelhante, ainda que os seus designs cumpram com regulamentos de épocas diferentes. 

• O 205 T16 e o 3008 DKR buscam os mesmos objetivos: velocidade, fiabilidade e adaptação aos diferentes terrenos e superfícies do Dakar. 

A Peugeot criou alguns dos carros mais emblemáticos do Dakar, começando pelo Peugeot 205 Turbo 16 que dominou a prova no final da década de 80 do século passado. Trinta anos separam aquela criatura lendária do novo Peugeot 3008 DKR, mas Bruno Famin, Diretor da Peugeot Sport e do Team Peugeot Total, deixa claro que «os carros ainda se projetam da mesma forma. Contamos com um certo número de dados do final da década de 80 que ainda podemos usar, para além de que acumulamos uma experiência considerável na conceção de carros de ralis. Os raids e os ralis convencionais são diferentes, mas a sua abordagem e conhecimentos são exatamente os mesmos. E nós temos esse conhecimento.» 

  PEUGEOT 3008 DKR: o SUV 3008 levado ao extremo

A Peugeot compete no Dakar 2017 “Argentina Bolívia Paraguai” com quatro equipas e o Peugeot 3008 DKR, um carro que faz a sua estreia nesta prova. Trata-se de uma visão levada ao extremo do novo SUV 3008, elevando a um novo patamar os seus sinais de identidade e as suas enormes proporções, especialmente quando observado a 3/4 de traseira. Vistos de frente e de trás, ambos os modelos – de série e de competição – são semelhantes no que se refere aos faróis, à grelha e à banda negra que une os dois faróis traseiros, que imitam em vermelho a forma de garras.

 Para Sébastien Cricket, responsável pelo desenho do Peugeot 3008 de série e do Peugeot 3008 DKR de competição, «quando a Peugeot Sport nos contactou para desenvolvermos o carro para o Dakar 2017, sentimo-nos desde logo entusiasmados por podermos criar uma interpretação ‘sem limites’ e algo selvagem do SUV 3008. As características técnicas deste veículo estão limitadas pelo regulamento em vigor, mas o seu design é inspirado diretamente na versão de estrada, integrando alguns elementos originais que dão maior dinâmica e força ao novo Peugeot 3008 DKR: rodas grandes e uma célula interna negra ‘Black Diamond’, faróis, grelha ou a banda preta traseira, que une os faróis com as suas garras vermelhas.»

 O 3008 DKR teve o seu batismo de fogo no passado Rali de Marrocos, onde alcançou várias vitórias em etapas e onde se afinou a sua preparação com vista ao Dakar. No total, percorreram-se 5.000 km de testes às suas inovações técnicas, em condições reais (calor, areia, dunas), para se encontrarem as regulações adequadas.

 Do ponto de vista técnico, a Peugeot Sport tem trabalhado em especial nas suspensões (amortecedores e geometria), de modo a melhorar ainda mais o comportamento do modelo, bem como na refrigeração e no peso do carro, que se mantém estável, apesar da integração de novos reforços, entre eles o sistema de climatização, algo que será muito apreciado pelas equipas que seguem a bordo.

 O motor também foi objeto de atenção, pela sua adaptação aos novos regulamentos da FIA, reduzindo-se o diâmetro do restritor de entrada de ar de 39 para 38 mm em veículos com motores diesel e duas rodas motrizes. Esta modificação prevê uma redução da potência em cerca de 20 CV, desvantagem que os engenheiros tentaram compensar, para além de melhorarem a facilidade de utilização do motor a baixa velocidade. Para além disso, trabalhou-se com vista à maior fiabilidade mecânica.

 A formação do Team Peugeot Total para 2017 não sofreu alterações: Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz, Cyril Despres/David Castera e Sébastien Loeb/Daniel Elena estarão à partida do Dakar 2017, a bordo de quatro flamejantes Peugeot 3008 DKR.

PEUGEOT 205 TURBO 16: O rei africano

Quando a Peugeot preparou o seu assalto ao Dakar, no final da década de 80 do século passado, já contava com a melhor base mecânica para trabalhar: o 205 Turbo 16. Este modelo de competição foi projetado para conquistar vitórias no Campeonato do Mundo de Ralis, tendo como base a sua versão de estrada, entretanto desenvolvida e homologada de acordo com as regras do Grupo B.

 O Peugeot 205 Turbo 16 disputou o Mundial de Ralis entre 1984 e 1986, tendo alcançado dois títulos de Pilotos (Timo Salonen e Juha Kankkunen), entre muitos outros resultados. No total, venceu 16 ralis, o primeiro deles os 1.000 lagos (Finlândia) no ano de 1984, então com Ari Vatanen ao volante. 

Igualmente sob a direção de Jean Todt, a equipa Peugeot para o Dakar trabalhou sobre esta base para construir o melhor carro de rallye-raids do seu tempo. A distância entre eixos foi aumentada em 33 cm para acomodar um depósito de combustível adicional, com 190 litros, que permitia cobrir as longas etapas do Dakar. Também se aumentou o curso das suspensões e montaram-se novas rótulas e reforçaram-se os triângulos, bem como jantes e pneus mais resistentes. O trabalho no chassis foi concluído com a introdução de uma direção assistida, enquanto no habitáculo se adaptou a instrumentação às novas exigências da competição, com um sistema de navegação.

 Ao nível do motor trabalhou-se no aumento da sua fiabilidade, adaptando-o para funcionar a altas temperaturas envolventes e melhorando-se a sua resposta nos regimes médios de rotação. Por este motivo, o bloco em alumínio XU8T de quatro cilindros e 1.775 cm3, dotado de um enorme turbo Garret, viu reduzida a sua potência para os 380 CV. A caixa de velocidades recebeu carretos reforçados e desenvolvimentos adequados ao Dakar, com uma performance final ampliada, de modo a permitir um conforto de rolamento a alta velocidade nas pistas e nos desertos africanos. No que se refere à formação de pilotos, Jean Todt elegeu um estreante na prova – Ari Vatanen (navegado por Bernard Giroux) – para líder da equipa, acompanhando-o das duplas Mehta/Toughty e Zanussi/Arena.

205 T16 e 3008 DKR: Diferentes caminhos para reinar no Dakar

Como carros de competição, o design do Peugeot 205 Turbo 16 e do DKR 3008 vêem-se limitados pelos diferentes regulamentos técnicos das suas épocas, mas ambos buscam os mesmos objetivos: velocidade, fiabilidade e capacidade de adaptação a diferentes terrenos e superfícies, como as que se enfrentam num Dakar. No caso do Peugeot 205, partiu-se de uma boa base que era o carro de ralis que, por sua vez, derivava de um modelo de estrada; quanto ao 3008 DKR, trata-se de uma profunda evolução do 2008 DKR, que foi concebido de raiz, a partir de uma folha em branco. Ambos têm uma configuração base semelhante: um chassis tubular em aço (no caso do 205 T16 acrescida de uma estrutura central monobloco face ao modelo de série), suspensões de duplos triângulos e grandes cursos, motor em posição central (disposto longitudinalmente no caso do 3008 DKR). Pondo de lado a natural evolução mecânica nos 30 anos que os separam, as maiores diferenças entre estas duas máquinas de competição centram-se nos seus motores, sistemas de tração, interiores e dimensões gerais.

 O 205 Turbo 16 contava com um pequeno bloco de 4 cilindros a gasolina, de 1.8 litros, que, graças ao contributo de um turbo de grandes dimensões, disponibilizava uma elevada potência. Já o 3008 DKR aposta num bloco diesel de maiores dimensões e com mais cilindrada, proporcionando menos potência máxima, mas mais binário.

 O sistema de tração do 205 é integral porque se adaptava a um regulamento definido para modelos com tração às quatro rodas. Para se integrar na sua categoria de buggies, o 3008 DKR não está autorizado a dispor dessa tração às quatro rodas, algo que se ultrapassou quer pelo seu design, quer pela adoção de sistemas como o Grip Control e o enchimento/esvaziamento automático dos pneus em andamento, permitindo-lhe superar com elevada distinção os terrenos mais complicados.

 Uma vez lá dentro, o interior do 205 é muito mais espartano, garantindo menos conforto para os pilotos. Ao seu lado, o posto de comando do DKR 3008 parece o cockpit de um avião, pelo enorme número de controlos e instrumentação que integra. Mas o que mais agradaria aos pilotos do 205 T16 era contar com o sistema de ar condicionado do 3008 DKR, capaz de operar até 12 horas por dia, reduzindo os 60 graus centígrados que se podem atingir no habitáculo.

 Em termos de dimensões, o Peugeot 205 é um carro de uma outra época, mais pequeno e com base num modelo utilitário, enquanto o 3008 orgulha-se da sua silhueta SUV e de algumas medidas mais generosas, sendo impressionante em largura e altura.

Mário Patrão pronto para mais um Dakar

Português chegou esta quinta-feira ao Paraguai de onde partirá para a sua quinta participação na mítica prova de Rali Todo-o-Terreno. 

Mário Patrão enfrenta a partir do próximo dia 2 de janeiro aquela que será a sua quinta participação na maior prova de Todo-o-Terreno do mundo, o Rali Dakar. O piloto português, natural de Seia, já está na cidade paraguaia de Assunção, ponto de partida da edição de 2017 da mítica prova, na próxima segunda-feira, rumo à capital argentina de Buenos Aires onde encerra a competição.

 Inserido na equipa oficial da KTM Portugal, Mário Patrão volta à grande aventura aos comandos da KTM 450 Rally, mota com que se estreou na prova na edição de 2016 conquistando o 13.º lugar da classificação geral final e ainda a vitória na classe Maratona. De partida para mais um desafio na América do Sul, Patrão almeja voltar a terminar com um lugar no “Top 20” da classificação final. 

Mário Patrão será o dorsal número 28, inscrito na categoria Super Produção.

 A primeira etapa ruma de Assunção a Resistencia, no dia 2 de janeiro, com um total de 454 quilómetros e uma curta “especial” cronometrada de 39 quilómetros para abrir o apetite dos cerca de 500 participantes do maior rali do mundo.

 Mário Patrão: “Será mais um Dakar, um desafio que se espera verdadeiramente difícil mas que dá sempre um enorme prazer superar! Sei que não parto para esta prova nas condições que esperava, devido à recuperação de uma lesão que me afetou ao longo deste ano, mas fiz o possível nestes últimos meses para poder estar na melhor forma. Estou com sentimentos positivos, isso é o mais importante. A altitude será o grande desafio e a maior dificuldade da edição deste ano, procurei preparar-me o melhor possível para superar essa dificuldade, felizmente tenho a Serra da Estrela que me permite aproximar das condições locais e adaptar. Repetir um lugar no Top 20 final seria um grande resultado, é por isso que vou voltar a lutar. Deixo o meu agradecimento a todos os meus patrocinadores e apoiantes que tornaram possível esta participação.”

quarta-feira, 28 de dezembro de 2016

Due to injury, Bryce Menzies can't contest the Dakar Rally 2017

· Difficult decision for Menzies and Team X-raid 

· Terranova / Schulz to now race a MINI John Cooper Works Rally 

 · Sylvio de Barros to contest in a MINI ALL4 Racing 

Bryce Menzie’s long-jump world record in August in the USA resulted in an injury. Afterwards, he tried hard to get fit again but then, the fact that he recently had to undergo a further surgery represented a massive setback. Consequently, he had to make a difficult decision with only a few days to go to the start of the 2017 Dakar Rally. The team and Bryce jointly opted for a ‘health-first’ approach and so, Bryce won’t contest any races until he is 100 percent fit.

 His MINI John Cooper Works Rally will be raced by Argentinean Orlando Terranova and his German navigator Andreas Schulz! Terranova already achieved a 5th place for Team X-raid at the Dakar 2013 and 2014 and drives for the first time next to Andreas Schulz, who was able to win the legendary Rally Dakar twice (2001, 2003). New to the team are the two Brazilians Sylvio de Barros and Rafael Capoani – they will race in a MINI ALL4 Racing.

  “That’s really bad news. Bryce is a very gifted driver and certainly would have secured several good results in his first Dakar,” says X-raid Team Manager Sven Quandt. “But it also is of major importance that he fully focuses on his recovery to afterwards return to motor racing in top form. So, we and MINI opted for letting Orly and Andi switch to the MINI John Cooper Works Rally. They are a very competitive pairing.” 

“I am beyond disappointed to have to withdraw from starting this year’s Dakar. It has been a lifelong goal of mine that will have to wait another year before I can attempt. I knew it would it be tough to get back to 100% after my injuries from the world record New Frontier jump and unfortunately I just couldn’t get to a point where I’d be both comfortable in the car for that long and technically able to compete at the level warranted to win. It also wasn’t worth re-injuring anything and then being out for the more races this season. I’m really looking forward to getting back behind the wheel of my MINI later this year as we put in the homework needed to get ready for 2018 Dakar. I also want to say a special thank you to Sven Quandt at X Raid for sticking with me as I overcome this injury and Helmut Wahl at Red Bull and Carrie Woodward at BFGoodrich for continuing to support my rally efforts."

Power for the Honda CRF450 RALLY

Termignoni has been the constant companion of Honda HRC since the team made its comeback into rallying. The prestigious Italian brand produces the exhaust systems for the Honda CRF450 RALLY that will tackle the fast-approaching Dakar Rally and all other cross-country rally competitions.

 The vast support that Termignoni brings to the rally team is a result of the passion that the Piemonte firm puts into each and every one of their products. Since HRC re-emerged onto the off-road rallying scene after a twenty-three year absence, Termignoni – the Italian exhaust systems manufacturer – has been united with the official HRC factory team. This year is no exception with the two parties reaching an agreement that will see their collaboration in the forthcoming Dakar Rally 2017.

 The passion for two wheels that has driven Termignoni since 1969 has been a key element for the Italian brand in its return to the world of rally raids. Consequently, the company has clinched top honours at the Dakar Rally on two previous occasions. Furthermore, Termignoni equips other HRC factory teams as well, including the MotoGP squad.

 Termignoni exhaust pipes, thanks to the work of the Italian firm’s R&D department, will help to boost the Honda CRF450 RALLY’s overall performance. All the Monster Energy Honda Team machines will be fitted with state-of-the-art exhaust pipes and silencers, made from light, resistant materials such as stainless steel, aluminium, carbon, titanium or inconel. These offer less weight and better performance as well as a marvellous sound that will thrill bike racing fans everywhere.

 The Dakar Rally Dakar 2017 gets underway on 2nd January from the Paraguayan capital Asunción. After a 9,000 kilometre hike across Bolivia – with the rest day in La Paz – the riders and crew head on to Argentina where the race concludes in Buenos Aires on Saturday 14th January.

terça-feira, 27 de dezembro de 2016

Albufeira Racing Team: Dupla do Algarve presente na Africa Race

Composta por Alexandre Azinhais (esquerda na foto) e Didier Frederico a formação algarvia com o nome de Albufeira Racing Team vai estar à partida da nona edição da Africa Eco Race, prova que terá o seu início no Principado do Mónaco e final nas míticas margens do Lago Rosa em Dakar no Senegal.

 Composta por dois apaixonados pelo TT e pela competição a formação de Albufeira composta por Alexandre Azinhais e Didier Frederico preparam esta sua estreia numa grande maratona TT ao longo de todo o ano, com várias acções de treino em solo marroquino onde também a navegação foi preparada com todo o pormenor.

 Com o objectivo claro de atingir as margens do Lago Rosa em Dakar os dois únicos pilotos algarvios a participar numa grande maratona TT no arranque do novo ano pretendem ao mesmo tempo honrar os nomes dos seus conterrâneos que brilharam nas pistas africanas como Miguel Farrajota, Nuno Mateus, Ricardo Pina ou Ruben Faria, pilotos do Algarve que anteriormente percorreram as mesmas pistas que serão utilizadas na nona edição da prova.

 Com mais de seis mil quilómetros divididos por uma dúzia de etapas a competição irá percorrer as pistas de Marrocos, Mauritânia e Senegal ao longo das primeiras duas semanas do novo ano e aos comandos das suas KTM os dois pilotos de Albufeira irão fazer a estreia numa prova desta dimensão depois de terem já passado igualmente pelo Rally de Merzouga em Marrocos.

 As verificações técnicas e administrativas realizam-se em solo francês nos dias 29 e 30 de Dezembro seguindo-se o embarque na localidade francesa de Sète rumo a Nador em Marrocos no dia 31 sendo que a passagem de ano será celebrada em pleno Mediterrâneo que será atravessado antes de no dia 2 de Janeiro se iniciar em definitivo a prova com a primeira etapa já em Marrocos naquele que será o primeiro contacto desportivo da Albufeira Racing Team com a Africa Race 2017.

segunda-feira, 26 de dezembro de 2016

Elisabete Jacinto com o número 402 no Africa Race

Os camiões da equipa Bio-Ritmo® já estão de partida para o Africa Eco Race 2017. Ao contrário do que é habitual, os dois camiões da equipa serão transportados pela empresa Rodocargo até Marselha sendo daí conduzidos por Elisabete e Pedro Azevedo até ao Mónaco onde terá lugar a partida deste Rali.

 Nesta edição do Africa Race, Elisabete Jacinto e a equipa Bio-Ritmo® partem com o número 402 e vão enfrentar nove adversários de peso. Esta já confirmada a participação de dois potentes Kamaz: um híbrido pilotado pelo russo Sergey Kuprianov, que já participa no Africa Race desde 2013, e outro conduzido por Andreiy Karginov, considerado um dos melhores pilotos da equipa russa e vencedor do Rali Dakar em 2014.

 O Checo Tomas Tomecek, aos comandos do seu Tatra com o qual já venceu por três vezes esta corrida, será também um dos fortes candidatos à vitória nesta competição. Miklos Kovacs, piloto que venceu esta competição em 2010, participa com um novíssimo Scania. O checo Jaroslav Valtr, que conta com varias participações no Rali no Dakar e que no início de 2016 foi quarto em várias etapas do rali Sul-americano, completa o lote de adversários que a equipa portuguesa de camião irá defrontar.

 A equipa Bio-Ritmo® juntam-se a toda a comitiva do rali no dia 29: "Os dias que antecedem a partida do rali são sempre muito cansativos e stressantes. Trabalhamos muito mas, por mais que nos tentemos organizar, há sempre surpresas desagradáveis à última hora que nos deixam sempre um bocado ansiosos. Por essa razão corremos até ao momento de entregar os camiões na Rodocargo e agora podemos respirar fundo e descansar durante estes três dias que antecedem a nossa partida. Contudo, ainda temos de enfrentar o problema das greves no aeroporto”, contou a piloto.

 Mais uma vez o Africa Race será bastante animado em termos competitivos contando com nomes como Pal Anders Ullevalseter, vencedor da edição de 2016 na categoria moto, Vladimir Vasilyev, Balazs Szalay e ainda Miroslav Zapletal vão competir na categoria auto.

sexta-feira, 23 de dezembro de 2016

Meet the riders: Joan Barreda

Who is Joan Barreda?

Joan ‘Bang-Bang’ Barreda – currently the most talented rider on the Cross-Country Rallies scene – will make his seventh appearance in the Dakar Rally in the forthcoming 2017 edition. It is a speciality in which he has continued to achieve all kinds of successes since beginning back in 2010. 

The Spaniard’s career began in motocross, where after demonstrating both talent and speed, was selected by the Spanish Federation to compete in the 125cc World Championship, before a serious injury kept the rider out of the competition for a long spell. After a stint in enduro he moved on to rally-raid where he was discovered by Wolfgang Fischer after clinching the 2012 Baja Aragón. No sooner had he been signed up for the team when he brought home the first success, taking the top step of the podium in the Pharaons Rally. 2013 saw the rider pick up some excellent results including four stage wins in the Dakar Rally with a sensational performance, as well as a podium finish in the Morocco Rally.

 Barreda shone in the Dakar 2014, grabbing five stage victories and was in the running for the overall win until a heavy fall in the penultimate stage meant having to settle for seventh place. In the world championship, Barreda triumphed in Qatar and was third in Abu Dhabi and third overall in the World Championship. In 2015 he rode an intelligent race in the Dakar which he led convincingly until the ill-fated Uyuni Salt Lake stage, which put an end to his aspirations of an overall win.

In spite of the mishap Joan came away with four stage victories. He got off to a better start in the Cross-Country Rallies World Championship winning the Abu Dhabi Rally and finishing second in Qatar. In the Dakar 2016, a rampant Barreda looked poised to take the top prize, only to suffer a mechanical setback which ruined the Spaniard’s chances of an overall win.

 This season has seen the HRC ace able to train injury-free in the build-up to the Dakar, scooping a hat-trick of victories en route: the Baja Aragón, the Vegas to Reno and the China Grand Rally.

 JOAN TALKS ABOUT THE DAKAR RALLY

 What is the Dakar for me?

The Dakar is my life. Especially over the last few years. Whenever I used to watch the Dakar on the television I would think about when I would be able to race in it. Now I’m here with a great team, a fine group and an ace bike. I want to enjoy the race, have a good time and make the most of the opportunity.

 What sort of shape am I arriving at the Dakar in?

I believe that I’m better than ever. We have had a great year for both the preparation and the races. We’ve worked on the bike, strenthening its reliability and we’ve worked on fitness too with specific training regimes. We have got pace and good feelings; I hope not to make any mistakes which is fundamental to be in with a chance of winning. I have proven over the last few years that I’m up to the task, the only thing that has been missing is a bit of luck.

 What is my aim?

To win. We are a strong team, with really strong riders. I’m confident in myself especially because there are people who believe in me. I’m going to face this race without pressure and try and do my job. Counting on this support, I think that we can do a great job this year.

“Afinal” Pedro Bianchi Prata vai ao Dakar

Há dias felizes – Uma fantástica prenda de Natal 

Depois de ter feito tudo o que supostamente estaria ao seu alcance, Pedro Bianchi Prata viu-se forçado na passada sexta-feira de abdicar de mais uma participação no Dakar. Seria a sua 12 participação – a nona como piloto – na mítica prova de todo-o-terreno que no próximo dia 2 parte de Assunção no Paraguai.

 Todavia há momentos felizes e mais que merecidos. Ao longo de muitos anos Pedro Bianchi Prata, atual campeão europeu de Bajas, tem trabalhado para que eles aconteçam, como felizmente veio a suceder.

  “Ainda me estou a habituar á ideia, pois julguei que estava de fora do Dakar 2017” salienta Pedro Bianchi Prata que explica como tudo aconteceu:

  “Tudo surgiu com um telefonema a dar conta da oportunidade para pilotar uma Honda CRF 450 Rally com a assistência da Honda Sul América MEC Team, como piloto privado. É uma oportunidade única com que qualquer piloto sonha. Com a experiencia de 25 anos de corridas e de 8 Dakar iniciados e finalizados e 3 Dakar como team manager, sinto que tenho a bagagem necessária e que estou á altura deste desafio. A Honda é sem dúvida a melhor moto de Rally do mundo e os seus pilotos oficiais estão preparados para ganhar. O meu objetivo e contribuir para esse resultado”.

 E acrescenta: “Sonho há muitos anos com um lugar no top 20. Sei que é muito difícil, pois o nível está cada vez mais alto, mas tenho todas as condições para isso, sendo sempre o meu objetivo principal ajudar os pilotos da HRC e os pilotos da Honda Sul América. Obrigado por esta oportunidade a todas as pessoas que acreditaram em mim, obrigado a todos os patrocinadores que tem estado comigo ao longo destes anos, em especial ao ACP e agora mais recentemente a MDS seguros que me ajudaram para este Dakar, à minha família, pois a eles devo-lhes tudo, e a todos os amigos e fãs que nunca deixaram de acreditar comigo e me ajudaram cada dia da minha vida a lutar por uma oportunidade como esta.”

Vibram and Monster Energy Honda Team: the importance of keeping your feet on the ground

For the third consecutive year, Vibram and Monster Energy Honda Team will maintain their agreement, with the Italian brand featuring as one of the team’s technical collaborators.

 Keeping a good grip is fundamental in the Dakar Rally, not only for the riders who are in the saddle over endless stretches of ever-changing terrain, but also for the rest of the crew who rely on comfortable, resistant and adaptable footwear able to withstand the race’s constant environmental shifts. Vibram, the global leader in high performance rubber soles, will be along for the ride.

 The Monster Energy Honda Team will certainly give their Vibram soles a major workout on a 9000 kilometre Dakarian odyssey that will cover sand, asphalt, earth and rocks. This will involve the squad spending interminable hours hauling the entourage from one bivouac to the next. The mechanics, technicians and other members of the team are already well-acquainted with Vibram and know that they can rely on the footwear for comfort throughout the fortnight of the Dakar. The company has already manufactured models especially for the entire staff. Vibram have supplied the team with the latest casual footwear ideal for day-to-day use in and around the race’s bivouac.

 Vibram will also supply the rubber protector for the chassis of the Honda CRF450 RALLY bike, to avoid scrapes and scratches during the race, as well as improving the riders’ grip in the footrest area.

quinta-feira, 22 de dezembro de 2016

Hélder Rodrigues quer pódio no Dakar 2017

Hélder Rodrigues vai participar na edição 2017 do Dakar a grande maratona de todo-o-terreno sul-americana que no próximo dia 2 de Janeiro arranca de Assunção, capital do Paraguai. Esta será a 11ª participação do piloto português que nasceu em 1979. De entre os concorrentes moto ao Dakar 2017, Hélder Rodrigues é o recordista de participações e o único dez vezes totalista.

 O piloto português, que encabeça a formação oficial do construtor japonês Yamaha, ostentando na sua WR450F Rally o nº 5, tem no seu currículo 8 vitórias em etapas do Dakar. Campeão do Mundo em 2011, Hélder Rodrigues já subiu ao pódio do Dakar por duas vezes (3º em 2011 e 2012) tendo sido ainda 4º classificado em 2010, 5º em 2007, 2009, 2014 e 2016, 7º em 2013, 9º em 2006 e 12º em 2015.

 Para o Dakar 2017 irá levar um capacete desenhado por um dos seus inúmeros fãs. Ricardo Rodrigues, o vencedor da iniciativa “Desenha o Capacete do Hélder” fez hoje a entrega do capacete a Hélder Rodrigues.

quarta-feira, 21 de dezembro de 2016

Conferência do Africa Race reúne pilotos em Lisboa

A piloto de todo-o-terreno Elisabete Jacinto participou esta tarde na conferência de imprensa de apresentação dos pilotos portugueses que vão estar presentes no Africa Eco Race de 2017. O evento teve lugar no Museu Nacional do Desporto em Lisboa e contou, para além da piloto de camião, com a presença de Sérgio Castro, que participa pela segunda vez na prova na categoria de moto e os estreantes Didier Frederico, Alexandre Azinhais e João Pós de Mina, que também participam de moto.

 A nona edição do Africa Eco Race terá uma das maiores comitivas portuguesas de sempre. Ao todo serão cinco as equipas que vão representar as cores lusas neste rali. Nesta conferência de imprensa Elisabete Jacinto, a participante com mais edições do Africa Race cumpridas, revelou ser esta a melhor prova em que participa. Falou do rigor desportivo e do bom ambiente que se vive entre os vários participantes: “o Africa Race é uma experiência única e um desafio sem limites. Estou convencida de que os pilotos portugueses, tal como todos os outros, jamais esquecerão a sua travessia do deserto do Sara ”, acrescentou a piloto.

 A equipa BIO-RITMO® será formada por Elisabete Jacinto, José Marques e Marco Cochinho. No MAN KAT da equipa de assistência BIO-RITMO® viajam o gestor de equipa Jorge Gil, o mecânico Helder Anjos e o piloto Pedro Azevedo. A saída para o Africa Eco Race já está em contagem decrescente.

A partida da Europa será feita uma vez mais do Mónaco e está agendada para o dia 31 de Dezembro. Após uma viagem de dois dias a comitiva desembarca em Marrocos onde no dia 2 de Janeiro de 2017 se disputa a primeira etapa desta grande maratona africana.

segunda-feira, 19 de dezembro de 2016

Honda and Motul at the Dakar, with the Monster Energy Honda Team

Honda and Motul, who already have various collaborative agreements with different teams and disciplines such as Motocross and the Honda Road Racing Team (IOM TT), are to strengthen their alliance with Monster Energy Honda Team in their forthcoming bid for Dakar Rally glory.

 Motul was there to accompany Honda in its comeback to the Dakar Rally after a twenty-three year absence from the legendary race that puts man and machine through their paces in a gruelling fortnight of racing over every imaginable terrain type. The internationally renowned French lubricant manufacturer will be backing the official Honda factory team for the fifth consecutive year in Cross-Country Rallies, in a reciprocally beneficial relationship.

 With product line including 300V Factory Line lubricants, coolants, brake fluids, chain cleaners, additives and fork lubricants, Motul offers a wide-range of products which will protect and safeguard the Honda CRF450 RALLY and the Monster Energy Honda Team throughout all tests and competitions. In the toughest of all motorcycle events – the Dakar Rally – Motul will likewise be present in the bivouac with a wide variety of products for use by riders and mechanics who will also benefit from the presence of one of the brand’s technical specialists.

 The Dakar Rally 2017 gets underway on 2nd January 2017 from Asunción, Paraguay, with a 9000 kilometre marathon that will see some of the competitors arrive in the Argentine capital, Buenos Aires two weeks later. On route riders and crew will get a day off in La Paz, Bolivia on Sunday 8th January.

sábado, 17 de dezembro de 2016

Meet the riders: Michael Metge

Even before Michael Metge was born the passion for rally racing was pumping through the family veins.

 Who is Michael Metge?

Michael Metge, a.k.a. MIKA, was still crawling his way from one side of the living room to the other while his father was speeding his way from Paris to Dakar; a feat he accomplished on six occasions. René Metge, Michael’s second cousin, won the Dakar three times and directed it too. Rallying is in the family DNA.

Metge started young: at four he already had his own bike, although it did take a few years before he got to ride in local and regional Motocross competitions. Soon he was competing in Enduro and the results were starting to show; Michael took fifth-place in the prestigious French Enduro Championship and in 2010 he achieved a runner-up spot in class E2 of European Enduro.

 The rider’s first venture into rally came in 2008 at the Sardinia Rally Race, although it wasn’t until the 2013 Dakar that the Frenchman really showed himself to be a promising future talent. An eighteenth place finish in the world’s toughest rally was nothing to be scoffed at. Metge’s results – both overall and in each stage – didn’t go unnoticed and he was signed up to one of the factory teams for the Dakar the following year, finishing in thirteenth position. An injury and mechanical issues forced Michael out of the Dakar in 2015 and 2016.

MIKA TALKS ABOUT THE DAKAR RALLY

For me the Dakar is…

the most difficult race in the world – a great challenge – but also the chance for maximum motivation. The first year I just wanted to finish it. Now, with the world’s best team, the aim is another one, given that my teammates are capable of doing really well and getting a result.

Why I decided to race in the Dakar?

The Dakar Rally is known throughout the world but it is particularly linked to France. Many of the famous French riders like Cyril Despres or Stéphane Peterhansel have been great examples for me. It was because of them that I decided to race the Dakar. They have been the motivation to keep going stage after stage and go so far in the hope of getting a good result.

My goal in this Dakar is…

to try and help my teammates to win the Dakar. My favourite moment in the Dakar was when I finished the first one. I hadn’t trained at all for the race, so I thought that it would be impossible to finish. It was like a dream when I finished. Now the goal is a different one, but all together we are going to fight for the victory.

sexta-feira, 16 de dezembro de 2016

Monster Honda Energy Team to be kitted out by Alpinestars

Monster Energy Honda Team’s newest technical innovation for the forthcoming Dakar Rally 2017 will feature the latest in cutting edge competition outfits. Riders from the Monster Honda Energy Team are set to adorn the most recent range of Alpinestars’ protective racing gear.

 The participation in Rally Dakar 2017 marks the start of collaboration between Alpinestars and Monster Energy Honda Team, which will see the official Honda factory riders decked out in competition-wear from the prestigious Italian brand – the world’s leading manufacturer of high-tech motorsport gear.

Joan Barreda, Ricky Brabec, Paulo Gonçalves and Michael Metge, the four components of the Monster Energy Honda Team -after Benavides’ injury- will be dressed entirely in the most recent line of Alpinestars garments – Techstar – which will include not only trousers and shirts, but also jackets and other technical gear, designed and made in one of Alpinestars’ cutting edge R & D centres.

Tetsuhiro Kuwata, HRC Director, pointed out that “HRC and Alpinestars have maintained a close rapport of technical collaboration over the years in different motorsport disciplines. This is why we are so proud that we can increase our relationship to include the riders of the Monster Energy Honda Team who will have high-tech, high-performance material available to them for a competition as demanding as the Rally Dakar”. 

Likewise, Gabriele Mazzarolo, Chairman and CEO of Alpinestars commented: “Alpinestars’ support for the Monster Energy Honda Team is a natural extension of Alpinestars long-standing co-operation with Honda in many diverse forms of motorsports and motorcycling activities. From countless motocross and road racing championships to their own team in Formula 1, Alpinestars and Honda have raced together for many decades. The high performance riding equipment that Alpinestars has developed for the Honda Team riders for the 2017 Dakar and other international rally raid events features the very latest, cutting edge, materials and construction technologies to ensure the ultimate in comfort and protection for some of the toughest riding challenges in motorcycle sport.” 

The Dakar Rally 2017 gets underway in the Paraguayan capital, Asunción, on January 2nd. Riders will have to cover 9,000 kilometres that take in every type of terrain and will be forced to endure temperatures ranging from -3 degrees to 45 degrees Celsius. The 39th edition of the event concludes in Buenos Aires, Argentina on the 14th January.

Africa Eco Race uma aventura para Elisabete Jacinto

A piloto de todo-o-terreno Elisabete Jacinto está a ultimar os detalhes para aquela que será a sua oitava participação no Africa Eco Race. Esta é a prova mais importante do calendário desportivo da equipa Bio-Ritmo® e, como é habitual, os portugueses partem com o objectivo de conseguir uma posição de destaque entre os concorrentes da categoria camião ou seja, um lugar de pódio.

 O Africa Race tem início marcado para o dia 30 de Dezembro no Mónaco, onde se vão realizar as habituais verificações técnicas e administrativas, e termina no dia 14 de Janeiro junto ao Lago Rosa, em Dacar no Senegal, onde se vai disputar a mítica etapa de consagração do rali.

 Elisabete Jacinto, José Marques e Marco Cochinho farão, com o seu MAN TGS, a primeira etapa da nona edição deste rali no dia 2 de Janeiro e, ao longo de 14 dias, disputarão 12 especiais percorrendo cerca de 6000 quilómetros entre Marrocos, Mauritânia e Senegal.

 O Africa Race, para além de constituir a maior competição do calendário da equipa assume-se como uma verdadeira aventura por ser a mais desafiante tanto em termos desportivos como pessoais face às condições extremas que se vivem nesta prova. “Este rali tem uma componente de aventura muito grande. Vamos percorrer cerca de seis mil quilómetros em 12 etapas e atravessar vários países culturalmente muito diferentes. Teremos pela nossa frente uma grande variedade climática, desde o muito frio e chuva na Europa, ao calor e secura no deserto. As paisagens são extremamente variadas e estamos sempre a ser confrontados com novas dificuldades ao nível da condução. O objectivo é conduzir rápido mas o cansaço instala-se mesmo antes da partida... e já não há como recuperar pois as condições de vida são duras! Continuamos a acampar e a viver com o que levamos de casa. Preparámo-nos bem mas, ao longo destes dias há sempre situações inesperadas para as quais temos de encontrar uma solução. É um grande desafio... é muito mais do que uma simples corrida!” 

Para além da equipa Bio-Ritmo® participam neste rali mais quatro equipas portuguesas.

Kevin Benavides picks up an injury ahead of the Dakar 2017

Monster Energy Honda Team’s Argentinean rider Kevin Benavides has suffered an injury in training that rules him out of the imminent Rally Dakar 2017.

 This week, Kevin Benavides, fourth in his Dakar debut last year, had relocated to the Atacama region in Chile to complete the final pre-Dakar training programme before the 39th edition of the rally kicks off in the Paraguayan capital, Asunción, on January 2nd.

 On the final day of training, the young Argentine fell heavily, after jumping a low dune, sustaining a severe blow to the right hand. After an initial check-up in Iquique, Chilean doctors stabilized the wrist and gave him the all-clear to return to his residence in Salta for a more exhaustive medical check. The final diagnosis resulted in a broken right wrist and the recommendation to undergo surgery. Kevin was operated on yesterday, Wednesday, which means having to renounce his participation in the impending Dakar Rally 2017.

 Monster Energy Honda Team would like to wish Kevin Benavides a swift recovery and will patiently await the time when he can retake the Honda CRF450 RALLY and show his cross-country rally ability once more.

 Fuerza Kevin!

segunda-feira, 12 de dezembro de 2016

KYOCERA named smartphone of Monster Energy Honda Team for the Dakar Rally 2017

Kyocera Corporation today announced that it will provide its TORQUE® G02 ultra-rugged smartphone as the official smartphone for Honda Racing Corporation’s Monster Energy Honda Team, which will participate in the Dakar Rally 2017 to be held in January 2017 in Paraguay, Argentina and Bolivia.

  “TORQUE G02 smartphones provided by Kyocera have enhanced, robust specifications which allow trouble-free use in the increasingly harsh environments of the Dakar Rally, such as the stage in Uyuni Salt Flats in Bolivia,” said Taichi Honda, the team’s Project Leader, “The toughness and reliability of Kyocera’s ultra-rugged mobile devices have made them indispensable in our racing activities and have made Kyocera a key strategic partner for this race.”

This is the second consecutive year that Kyocera will provide the ultra-rugged devices to the Monster Energy Honda Team.

The TORQUE G02 Android™ smartphone is certified to the United States Military Standard 810G (MIL-STD-810G) in 19 categories and is highly-rated for its durable performance in severe environments. It will be utilized by the Monster Energy Honda Team for voice and data communications during the race, including vital telemetry data. For example, engine-performance data including speeds and cooling temperatures will be collected from sensors via Bluetooth® and sent to the team’s headquarters, where it will be used to manage machine maintenance and team strategies.

The TORQUE G02 is world’s first seawater-resistant smartphone and is capable of withstanding thirty minutes at depths of up to 1.5 metres. Kyocera have created a TORQUE G02 model especially for the Monster Energy Honda Team featuring the HRC colours and with the keys in the team’s usual shade of red.

sábado, 10 de dezembro de 2016

Meet the riders: Ricky Brabec

Who is Ricky Brabec?

 Ricky Brabec’s life took a fairly radical twist as desert racing grew in popularity in the United States. His interest in bike racing, and particularly, desert races, increased quickly and his incredible talent led to rapid progress in riding skills too.

 It has been an intense career so far for young Ricky Brabec, who enlisted for his first Dakar Rally at just 24 years of age. The American, does however, have a lengthy list of titles behind him; the youth from the U.S. had his best season to date in 2014, when he scooped the three most prestigious titles in desert racing: the Hare & Hound, Best in the Desert and Score, as well as clinching the Baja 1000, Baja 500 and the Baja 250. Such an impressive honours list didn’t go unnoticed to Team HRC who scouted the youth before inviting him to take part in the Abu Dhabi Desert Challenge in early 2015 – his first international participation – where he was the top Junior and fifth overall. After an injury, he returned to the Hare & Hound, winning the last race.

 The big American’s apprenticeship came on in leaps and bounds in his debut at the most recent Dakar, as the rider continued to adjust from the kind of racing that he was used to in North America. A ninth overall position places Brabec firmly among the leading figures in the arduous Dakar Rally.

RICKY TALKS ABOUT THE DAKAR RALLY

 My favorite moment of the Dakar rally is…

finishing, as I have only done one Dakar Rally until now. It’s a brutal race over fourteen days and I had never done anything like that before.

 My worst souvenir of the Dakar has been…

the weather. It’s temperamental – one day you have hot weather and the next day it’s freezing cold – so I think that’s hard. It’s never fun riding a motorcycle in the freezing cold. Other than that, my ride was good and I hope to better my results. It’s a bit frustrating and annoying when you can’t win.

What is your goal for the Dakar 2017?

The biggest challenge for me is just trying to improve on my ninth place from last year. I was just getting a feel for the race and seeing what I was able to do. This time, in 2017, we have a very solid team and all of us can push towards the front.

terça-feira, 6 de dezembro de 2016

Monster Energy Honda Team riders place their trust in Laika

As the Dakar 2017 looms near, riders from the Monster Energy Honda Team – the official Honda factory team – can rest assured that after each of the gruelling stages, they will be able to put their feet up and relax in the comfort of vehicles supplied, once again, by Laika.

 The Monster Energy Honda Team caravan for the 39th edition of the Rally Dakar – which heads out from Asunción, Paraguay on 2nd January, crosses Bolivia as far as Lake Titicaca and winds up in the Argentine capital Buenos Aires – will feature no less than three Laika vehicles.

The team riders Joan Barreda, Michael Metge, Paulo Gonçalves, Ricky Brabec and Kevin Benavides have every faith in the quality of the vehicles which Laika have entrusted to them for yet another year. With over 9000 kilometres to be completed in under a fortnight, the riders and the whole structure have their work cut out. The Monster Energy Honda Team will take three motorhomes Laika Ecovips (412 and 612) equipped with Fiat Ducato engines, on an odyssey over every possible terrain type and climate. Competitors and crew in the epic race will have to endure the heat of Paraguay, the cold of Bolivia at over 4000 metres above sea-level and the desert dust of Argentina.

In the motorhomes, riders will be able to unwind and relax as they prepare their roadbooks and race strategies for the following day. With all the Laika vehicles fully-equipped with kitchens, bathrooms, living rooms and bedrooms, the Monster Energy Honda Team riders will certainly feel at home.

Martino Bianchi, General Manager of the Monster Energy Honda Team has outlined “The quality that is offered by this wide-range of Laika vehicles leaves no doubt when it comes to which vehicle to choose for the riders to rest in between stages”. Bianchi added that “our team needs reliable vehicles capable of withstanding the ruthless conditions that we find over two weeks of racing: with altitudes of over 4,000 metres and temperatures that vary from zero to forty-five degrees in some of the Argentinean desert regions. The Laika motorhomes can put up with all of these hardships and really help us to get through such an arduous race like the Rally Dakar”.

sábado, 3 de dezembro de 2016

Ruben Faria com novas funções na Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing Team

Depois de uma vida dedicada, como piloto de motocross, enduro e rallys, e com um palmarés nacional e internacional recheado de títulos e vitórias, momentos bons e outros menos bons mas com um sentimento de dever cumprido, chegou a hora de Ruben Faria abraçar mais um projeto nesta sua carreira dedicada às motos, ser o Team Consultant da Rockstar Energy Husqvarna Rally Factory. 

Ruben Faria: “Apesar de no último Dakar ter ficado provado que o meu ritmo continua ao nível dos mais rápidos a queda que tive na 6ªetapa fez mazelas no meu pulso direito o que me obrigou a nova intervenção cirúrgica e a um processo de recuperação doloroso e demorado. Perante esta impossibilidade de estar à partida do Dakar 2017 a Husqvarna Rally Factory convidou-me para integrar o grupo de trabalho do departamento Rally como Team Consultant. Para eles a minha experiencia é fundamental para aconselhar os pilotos a todos os níveis mas principalmente táticas de corrida e concelhos de navegação. Para a Husqvarna Rally Factory terem alguém que sabe os que os pilotos pensam e necessitam é fundamental. Tenho à minha volta um grupo de pessoas bastante profissionais o que facilita em muito o meu trabalho. Aproveito para agradecer a todos os que me apoiaram ao longo da minha carreira como piloto, aos meus Pais, à minha mulher, aos meus amigos, aos meus fans e a todos os meus patrocinadores, sem eles nunca teria chegado ondem cheguei. Um agradecimento especial aos responsáveis do Grupo KTM por terem acreditado em mim como piloto e continuarem a acreditar nesta nova função dentro da estrutura."

 Ruben Faria parte já este domingo para Marrocos onde se vão realizar os últimos testes da equipa antes da partida para Dakar.

sexta-feira, 2 de dezembro de 2016

Meet the riders: Paulo Goncalves

Who is Paulo Gonçalves?

Paulo ‘Speedy’ Goncalves is a veteran with a very lengthy off-road honours list including victory in the 2013 Cross-Country Rallies World Championship and runner-up spot in the Dakar 2015.

His pace, his skill to adapt to terrain types and his capacity to analyse stages are just some of the abilities of this multi-faceted rider, who has developed greatly with experience. Goncalve’s Dakar debut took place in 2009, collecting his first stage victory two years later. Both positive thinking and easy-going, the Portuguese rider never stopped believing in his abilities and went on to win the Cross-Country Rallies World Championship in 2013, closing the year with triumphs in an intense Sertoes Rally and a thriller in Morocco.

An unfortunate fifth stage put an end to his dreams of victory in the Dakar 2014 and in spite of conceding the world title the Portuguese rider fought a gutsy battle until the end. Speedy made up for his misfortune by storming to a second place overall finish in the 2015 Dakar. Meanwhile, he took the bronze medal in the 2015 World Championship with podiums in Qatar and Morocco. He also won the Argentinean Desafío Ruta 40.

PAULO TALKS ABOUT THE DAKAR RALLY

My favourite moment is…

When I arrive at the end with a good result in the overall standings. You are deeply satisfied with yourself when, as well as the good result, you have the feeling that you’ve done a great job behind the handlebars and everything has gone well.

My worst souvenir has been…

Whenever you are injured. Unfortunately I have had to drop out of the Dakar on two or three occasions. Normally, when a rider has to abandon the race through injury, that’s the worst thing that can happen to you.

What is my goal?

My aim is to fight every day and do the best I can, as much for myself as for the Monster Energy Honda Team, so that in the end we will have something to celebrate.

João Dias recebe Troféu Polaris RZR 2016

Polaris conquista todos os títulos 

João Rebelo Martins venceu Desafio Polaris ACE

 A Polaris juntou os pilotos do Troféu RZR e Desafio ACE, assim como diversos convidados, para a cerimónia de entrega de prémios da temporada de 2016 que teve como grande vencedor João Dias, o piloto de Torres Vedras que este ano se sagrou Campeão Nacional Absoluto.

 Numa cerimónia onde, para além de João Dias, que foi secundado no Troféu Polaris RZR por Pedro Santinho Mendes e Carlos Miranda, foram também distinguidos os pilotos que venceram os diversos campeonatos e classes do CNTT: João Filipe Miranda, campeão dos navegadores, Rita Oliveira, vencedora da Taça das Senhoras, Carlos Miranda, vencedor da Taça de Veteranos e Pedro Agostinho vencedor da Taça de Promoção. Um ano de 2016 de domínio total da Polaris, já que todos os títulos em disputa no CNTT foram conquistados por pilotos do Troféu Polaris RZR. Foram igualmente premiados os três primeiros classificados do Desafio Polaris ACE que teve como vencedor João Rebelo Martins secundado por Alexandre Freitas e Marcelo Pinto.

 Os responsáveis da Polaris apresentaram também as propostas para 2017, onde se destaca a criação de dois troféus distintos para os RZR 1000 e outro para os RZR Turbo bem como o prémio para o vencedor absoluto a quem será disponibilizado, para a edição de 2018, o mais recente RZR que o construtor americano tiver lançado até ao início desse ano. Tal como em 2016 cada um dos dez primeiros pilotos inscritos no Troféu Polaris RZR 2017 e classificados em cada uma das provas do campeonato Nacional de Todo-o-Terreno receberá um vale de compras no valor de 400 euros para aquisição de produtos oficiais Polaris.

  Classificação Final Troféu Polaris RZR
1º João Dias, 115; 2º Pedro Mendes 106; 3º Carlos Miranda, 84; 4º Rui Serpa 83; 5º Rita Oliveira, 56; 6º Mário Ferreira e Pedro Agostinho, 49; 7º Nuno Nunes, 48 8º Paulo Delgado, 46; 9º Luís Caseiro, 44; 10º João Fernandes, 39.

Classificação Final Desafio Polaris ACE
1º João Rebelo Martins, 94 pontos; 2º Alexandre Freitas, 77; 3º Marcelo Pinto, 45.

Rita Oliveira vence Senhoras e fica no top 5 em Fronteira

Equipa Vangest com três carros à partida e todos à chegada 

Rita Oliveira, aos comandos de um Polaris RZR 1000 Turbo preparado pela JL Racing, conquistou o quinto lugar absoluto nas 3 Horas TT Vila de Fronteira, competição destinada aos buggy/UTV inserida no programa das 24 Horas TT de Portugal.

 Nesta que foi a derradeira prova desta temporada, e também aquela em que a piloto se aventurou sozinha em competição, Rita Oliveira conseguiu o seu melhor resultado de sempre numa competição de todo-o-terreno na linha do que já havia mostrado em Portalegre. A vencedora da Taça das Senhoras no Campeonato Nacional de Todo-o-Terreno, teve como colegas de equipa e adversários o seu pai Carlos Oliveira, aos comandos Yamaha YXZ 1000R, e o seu habitual navegador Luís Engeitado que pilotou um Polaris RZR 1000.

 Carlos Oliveira terminou a competição no 10º lugar. Estava a fazer uma excelente prova quando furou e perdeu tempo na assistência. Luís Engeitado, por outro lado já rolava em terceiro quando teve um problema na correia do seu Polaris, vindo a terminar no 13º posto.

 A prova começou bem para a piloto inscrita pela equipa Vangest que, apesar de a dada altura ter perdido dois lugares, conseguiu, a 26 minutos do final, gerir a competição da melhor forma e dar mais três voltas ao percurso, ganhou vantagem, recuperou à geral e alcançou um lugar no Top 5 da competição. “é uma prova que adoro, muito ao meu jeito, mas também muito dura porque havia muita lama. Tinha más expetativas para o início, mas acabou por correr tudo bem. A dada altura fiquei sem noção das posições ocupadas, mas a 26 minutos do final percebi que tinha de dar mais três voltas. Entrei na última volta a dois minutos do final, o que me deu uma grande vantagem e a possibilidade de entrar no top 5”, refere Rita Oliveira que acrescenta: “O quinto lugar tem um sabor especial porque no Portalegre ficámos com o andamento e não com o resultado: rolámos na sexta posição, mas acabámos por não conseguir ocupar uma posição de topo. Esta conquista é uma forma excelente para terminar as competições deste ano. Foi uma prova muito dura, mas bem gerida e disputada, estou muito satisfeita, até porque esta é a primeira competição que disputo sozinha”.

 De recordar que Rita Oliveira renovou o título de campeã nacional entre as senhoras ao vencer seis das sete provas disputadas, tendo ainda terminado em posições de destaque todas as jornadas que compuseram o calendário desportivo do Campeonato Nacional de Todo-o-Terreno.

Franco Sport encerrou temporada em Fronteira

Tânia Diogo a melhor nos CanAm

 A encerrar a temporada de 2016, a Franco Sport esteve presente na grande festa de final de ano das competições nacionais de todo-o-terreno com dois veículos a competirem nas 3 Horas TT Vila de Fronteira. Esta competição destinada exclusivamente a UTV/Buggy estava como habitualmente inserida no programa das famosas 24 Horas que mais uma vez trouxeram até à vila alentejana muitos milhares de visitantes.

 A formação da Franco Sport era a mesma que no mês anterior tinha estado na 30ª edição da Baja Portalegre 500, com Mário Franco a pilotar o Yamaha YXZ 1000R SS SE, enquanto Tânia Diogo fazia a sua segunda corrida aos comandos do CanAm Maverick Turbo acompanhada de Tiago Vieira. 

Nos treinos cronometrados que se realizaram na sexta-feira, Mário Franco ficou a 6s de um lugar no Top 10, enquanto Tânia Diogo, na sua estreia em provas de circuito, obtinha o 22º tempo entre quase três dezenas de participantes.

 No dia seguinte, a dupla alenquerense viu a partida ser dada pelas 8 horas da manhã para esta prova de resistência com três horas de duração. Mário Franco foi forçado a abandonar quando rodava entre os primeiros classificados. Com muita regularidade Tânia Diogo foi progredindo na classificação e terminou a corrida num excelente 11º lugar, 3ª posição entre as 5 senhoras participantes e melhor concorrente aos comandos de um CanAm.

Bruno Oliveira vence em Fronteira

Equipa apoiada pelas Termas da Ferraria realizou uma prova fantástica 

Bruno Oliveira, piloto apoiado pelas Termas da Ferraria alcançou, naquela que é a maior prova de resistência em todo-o-terreno realizada no continente europeu, as 24 horas TT Vila De Fronteira, um notável resultado, triunfando numa das várias classes da prova.

 O quarteto composto por Bruno Oliveira, Pedro Silva, Alexandre Ferreira e Helder Marques venceu a Classe Promoção C onde estava inserida a Nissan Navara preparada e assistida pela Jesuíta Motorsport. Os quatro pilotos foram ainda os segundos melhores entre as equipas portuguesas numa prova onde estiveram 600 pilotos presentes, muitos dos quais oriundos de diversos países da Europa. 

Bruno Oliveira realçou “a excelente preparação da Nissan. Foi único aquilo que nos aconteceu. Foram 24H sem percalços, sempre a rolar, a imprimir um bom ritmo. A equipa de assistência foi fantástica e os pilotos também fizeram um trabalho notável. Estamos de parabéns. A dada altura ainda equacionámos atacar a quinta posição, mas não queríamos correr riscos, por em causa o sexto lugar à geral e a vitória na nossa classe, pelo qe optámos por manter o ritmo e segurar a posição. Desportivamente estamos muitos satisfeitos. Por outro lado, a promoção que nesta prova tivemos oportunidade de fazer em torno das Termas da Ferraria, particularmente junto das muitas centenas de estrangeiros presentes resultou num fim-de-semana fantástico”.

Scuderia Goldentrans/DURA vence T2 em Fronteira

A Scuderia Goldentrans/DURA voltou a sair de Fronteira com motivos de sobra para festejar, com o quarteto composto por Alexandre Franco, Bruno Sá, Filipe Carvalho e Sérgio Vitorino a conseguirem a vitória entre os T2 e ainda um brilhante sétimo lugar na geral com a Nissan Navara preparada e assistida pela JR Sport.

 Longe de ser um dos carros mais competitivos da quase centena de inscritos na grande festa do todo o terreno nacional, o quarteto de pilotos da Nissan Navara da Categoria T2 teve uma prestação verdadeiramente irrepreensível, com o andamento e a gestão da mecânica a roçarem a perfeição. Liderando a categoria T2 desde os treinos, coube a Alexandre Franco fazer o primeiro turno de condução, começando aí a subida na classificação geral. Essa seria a tónica dominante nos turnos seguintes com Bruno Sá, Filipe Carvalho e Sérgio Vitorino. A liderança na Categoria T2 nunca esteve em perigo, mas com o passar das voltas o top-ten passou a ser uma realidade, até que perto das 13 horas de corrida um toque envolvendo outros concorrentes acabou por fazer quase tudo cair por terra. Ao passar no local do acidente, a Nissan Navara acabou por ser atingida pela viatura de outra equipa, danificando a direcção e transmissão direita, o que custou perto de sete voltas, na medida em que desde o momento do toque, até á chegada ás boxes, a operação levou cerca de uma hora.

 Reparada a Nissan Navara, a recuperação desde a décima quinta posição só terminou no sétimo lugar absoluto, com o quarteto de pilotos da Nissan Navara a ganhar duas posições nos últimos quarenta e cinco minutos de corrida, altura em que se assumiu como a mais rápida equipa em pista. No final, o balanço é muito positivo, com o sétimo posto final a ser aliado a uma segunda vitória consecutiva na Categoria T2, para o qual muito contribuiu a preparação e assistência da Nissan Navara a cargo da equipa técnica da JR Sport, que antes e durante a prova voltou a estar ao nível do desafio proposto. 

Após a corrida, Alexandre Franco dizia que “foi um fim-de-semana de emoções. Preparámos bem a nossa participação nesta edição das 24H de Fronteira e fomos ao encontro da nossa estratégia do ano passado, procurando um andamento rápido, constante e sem exageros. Conheço bem a nossa Nissan Navara, assim como os pilotos que compuseram a equipa, pelo que a experiência de todos neste carro foi fácil encontrarmos o ritmo que melhor nos servia e tudo correu como previsto. Apenas durante a noite (cerca das 2h30) é que tivemos um imprevisto, quando dois concorrentes bateram á nossa frente, sendo um deles projectado contra o nosso carro. Pensei que tínhamos tudo perdido, mas nunca baixámos os braços e forçámos o andamento até à última volta, o que nos valeu uma saborosa vitória na classe e um excelente sétimo lugar á geral. Parabéns ao Bruno Sá, Filipe Carvalho e Sérgio Vitorino pela brilhante prestação, ao meu mano Rui e ao Ricardo Batista pelo excelente trabalho de coordenação, á JR Sport que preparou e assistiu o nosso carro, á minha mãe, que uma vez mais cuidou de todo o catering da equipa e á equipa belga liderada pelo Pieter de Backere, que assistida pela nossa equipa técnica, também esteve em evidência na prova e que nos marcou também pela boa disposição”.

 Em conjunto com a Nissan Navara da Scuderia Goldentrans esteve ainda a Isuzu D-Max dos belgas Pieter de Backere, Julien Demuych, Johan Gitsels e Bernard Munster, que viram a sua prova comprometida pela quebra de caixa de velocidades da Isuzu, que ainda no primeiro quarto da corrida os fez perder inúmeras voltas. Uma ponta final mais forte levá-los-ia a terminar no top-trinta da grande maratona.